8 ianuarie 2009

colectii


Joseph Cornell Box


simt nevoia sa pun copyright-ul la "sint un clovn si colectionez momente" si sa il explic putin. cuvintele sint ale lui Heinrich Boll, in "Opiniile unui clovn". mi-au venit in minte cind ma uitam la capitolul "despre mine" si le-am scris, dat fiind ca de cele mai multe ori imi urmez primul impuls. am invatat eu ca e cel mai bine asa.
avand o memorie atat de relaxata, ca sa nu ii zic altfel, mi se pare mare lucru ca am tinut minte acest citat dupa o suta si ceva de ani de cind am citit cartea.
uit mult si imi amintesc in detaliu intimplari intregi; memoria afectiva e cea mai bogata la mine si in general retin lucrurile frumoase.
mi s-a parut mie ca "sint un clovn si colectionez momente" zice cel mai bine ceea ce cred despre mine si memoria mea.
gindindu-ma la clovnul Hans din carte si la colectia lui de momente, mi-am dat seama ca unele dintre personajele mele preferate din carti sint tot astfel de colectionari; or mai fi si altii, dar acum imi vin in cap Jonathan si Oskar din cartile lui Jonathan Safran Foer, care aveau colectii impresionante de momente, materializate in diverse lucruri legate de ele. nu incerc sa le insir aici, pentru ca sint atit de frumos spuse in cartile fiecaruia dintre ei si stau bine acolo.
si mai are Boll un colectionar minunat in una dintre povestile din "Destinul unei cesti fara toarta": un tip care lucra la radio si colectiona taceri - bucati de banda din interviuri, emisiuni etc., care erau taiate la montaj.
uite si un moment al lui Hans (l-am cautat la intimplare prin carte si chiar l-am gasit):
"Am vazut un copil urcand strada din partea stanga spre piata garii, era ud leoarca si tinea deschis in fata lui ghiozdanul care siroia de apa. Ridicase capacul ghiozdanului si-l purta cu o astfel de expresie a fetei, cum mai vazusem doar in tablourile cu cei trei magi care aduc copilului Isus tamiie, aur si smirna."
Heinrich Boll, Opiniile unui clovn, trad. Petru Forna

Niciun comentariu: